Redovisning

Vad är redovisning - i korthet

Redovisning är ett informationssystem som upprätthåller information om ett företags eller en enhets finansiella verksamhet och status på nivån för enskilda transaktioner.  Redovisning avser också registrering av transaktioner i bokföringen och andra relaterade aktiviteter. En viktig del av redovisningssystemet är huvudboken, eller registret, som håller reda på skulder och fordringar och deras reglering. Bokföringstransaktioner registreras med hjälp av verifikationer. En verifikation kan vara en faktura, ett kontrakt eller någon annan aktivitet som verifierar grunden och arten av transaktionen.  Kvitton bör behandlas elektroniskt. Det gör det lätt att hitta informationen i dem, vilket sparar tid, arbete och arkivutrymme. Bokföringen producerar lagstadgade och icke lagstadgade rapporter för företagets eller enhetens och dess intressenters behov. En av bokföringens viktiga funktioner är att hålla privata och företags tillgångar åtskilda. Man måste också vara uppmärksam på formaliteter och andra rättsliga krav i samband med de verifikationer som ska bifogas företagets räkenskaper. Det allmänna målet är att få en sann och rättvisande bild av verksamhetens lönsamhet.

Utveckling av redovisningen

Det grundläggande redovisningssystemet utvecklades för länge sedan Den allmänna principen är att skilja på ett företags tillgångar (debet) och skulder (kredit). Periodens vinst eller förlust följs upp i resultaträkningen, medan balansräkningen innehåller poster som fördelas över en längre period. En viktig indikator i balansräkningen är företagets eget kapital, som omfattar aktiekapital, andra fondinvesteringar och, enligt vissa regler, efterställda lån.  Ur företagets synvinkel är dessa poster en skuld (kredit), dvs. de har tillhandahållits av ägarna för att starta företaget. Företagets övriga skulder består t.ex. av lån från banker och andra finansiärer eller t.ex. inköpsskulder från leverantörer. Företagets tillgångar (debet) består av olika materiella och immateriella tillgångar, t.ex. anläggningstillgångar (t.ex. produktionsmaskiner och utrustning) eller lager (lager etc.). Företaget betalar inkomstskatt på sin vinst för räkenskapsperioden.  Om företagets verksamhet är beskattningsbar enligt mervärdesskattelagen, ska företaget också inkludera mervärdesskatt när det fakturerar.  På samma sätt får företaget dra av moms på inköp som görs för verksamheten i fråga. Nettoskatten betalas eller återkrävs från skattemyndigheterna genom självtaxeringstjänsten. Vi kan hjälpa dig att komma igång redan från början.

Enligt lagen måste ett företag föra register över sin verksamhet och arkivera dem under de perioder som lagen kräver. Underlag ska sparas för innevarande år + 6 år bakåt i tiden. Balansräkningar för tio år sedan.

Vad ska jag göra om jag förlorar min kupong?

I 2 kap. 5 § i bokföringslagen anges att om en handling som utfärdats av en tredje part inte kan ligga till grund för bokföringen, ska bokföringen verifieras med hjälp av en handling som upprättats av räkenskapsföraren själv och som är vederbörligen bestyrkt.

Hur fakturerar jag företaget för utgifter som jag själv har betalat?

Genom att upprätta en faktura (resefaktura eller kostnadsfaktura) för att debitera företaget för utgifterna. Som fakturerare och betalare är det en bra idé att bifoga originalkvittot. Vi rekommenderar alltid att du använder ett elektroniskt program för ekonomisk förvaltning för att behandla kvitton och verifikationer. Det sparar tid, ansträngning och pengar!

Finansiella rapporter

Bokslutet är en sammanfattande redogörelse för ett företags räkenskapsår, som visar företagets resultat och finansiella ställning på balansdagen.  Målet är att fördela kostnaderna på resultaträkningen för att uppnå ett så korrekt resultat som möjligt för räkenskapsåret. Företaget ska upprätta bokslut minst en gång om året. Dessutom kan ett företag, om det så önskar, upprätta delårsbokslut oftare (t.ex. kvartalsvis eller på annat sätt) för att fastställa sin aktuella situation.

Elektronisk identifiering

För elektronisk auktorisation används suomi.fi-auktorisationen.

Med Suomi.fi fullmakter kan du ge en annan person eller ett företag fullmakt att agera på dina vägnar i frågor som du själv väljer. Du kan också begära tillstånd att agera på en annan persons eller ett annat företags vägnar och hantera tillståndet centralt.

Användningen av Suomi.fi-uppgifter är säker eftersom användaren identifieras genom stark autentisering. Mer information om autentisering finns på sidan Om autentisering.

Under 2019 kommer inloggningen på suomi.fi att ersätta den tidigare använda inloggningen på see.

Prognostiserad likviditet

En aktuell kassaprognos syftar till att säkerställa att företagets inkommande kassaflöden täcker alla kostnader och andra utgifter. Detta gör det möjligt för företaget att förutse och undvika en akut likviditetsbrist. På lång sikt följer ett företags kassaposition företagets lönsamhet, men det är lätt att skilja mellan t.ex. stora investeringar och stark tillväxt. Även ett lönsamt företag kan snabbt få problem med kassaflödet och i värsta fall gå i konkurs. Att övervaka ett företags kassaflöde är därför ett av de viktigaste områdena inom företagsövervakningen. Det gamla talesättet “vinster kommer och går, men pengar är kung” gäller för ett företags framgång.

Revision

En revision är en granskning av räkenskaperna och verksamheten som utförs av en extern revisor. Revisorn måste ha de nödvändiga kvalifikationerna för KHT eller HMT. Ett bolag eller en stiftelse ska utse en revisor och låta utföra en revision om minst två av följande villkor har uppfyllts under det nyss avslutade räkenskapsåret och det närmast föregående räkenskapsåret:

1) balansomslutningen överstiger 100 000 euro.

2) omsättningen eller motsvarande inkomster överstiger 200 000 euro.

3) har i genomsnitt mer än tre anställda.

Ett företag måste dock alltid granskas om dess huvudsakliga verksamhet är att äga och förvalta värdepapper och om det har ett betydande inflytande över verksamheten eller de ekonomiska förhållandena i ett annat rapporterande företag. Vid behov kan ett företag eller en stiftelse också besluta att låta utföra en revision även om det inte finns någon rättslig skyldighet att göra det. Vi kan hjälpa dig att hitta en revisor om du behöver en.

Anställning och betalning av en arbetstagare

När ett företag växer uppstår situationen att det behövs mer resurser. Genom effektiv underleverans kan ett företag bygga upp en funktionell och effektiv enhet, men behovet av att anställa egen personal kan också uppstå. När du funderar på att anställa någon är det definitivt värt att diskutera med en kompetent bokföringsbyrå. Det är lätt för även den mest erfarna företagaren att bli förvirrad när det gäller anställningsavtal, löner, arbetskostnader och olika juridiska skyldigheter. De viktigaste frågorna är lagstadgade försäkringar som olycksfalls- och grupplivförsäkringar, arbetspensionsförsäkringar (tyel) och lagstadgade avgifter till arbetslöshetsförsäkringen. När det gäller anställning är det viktigt att bland annat se till att arbetstiden kontrolleras och naturligtvis att regelbundna löneutbetalningar görs direkt till arbetstagarens bankkonto i enlighet med anställningsavtalet. Anställningsavtalet kan också ingås muntligt, men detta rekommenderas inte för att undvika att det senare uppstår oklarheter om vad som överenskommits.  Vi kan hjälpa dig att komma igång snabbt och säkert, så när du funderar på att anställa en arbetstagare, kontakta oss.