Vad är redovisning – i korthet
Redovisning är ett informationssystem som upprätthåller information om ett företags eller en enhets finansiella verksamhet och status på nivån för enskilda transaktioner. Redovisning avser också registrering av transaktioner i bokföringen och annan relaterad verksamhet. En viktig del av redovisningssystemet är huvudboken, eller registret, som håller reda på skulder och fordringar och deras reglering. Bokföringstransaktioner registreras med hjälp av verifikationer. En verifikation kan vara en faktura, ett kontrakt eller annan aktivitet som verifierar transaktionens grund och karaktär. Kvitton bör behandlas elektroniskt. Detta gör det lätt att hitta den information som finns i dem, vilket sparar tid, arbete och arkivutrymme. Bokföringen producerar lagstadgade och icke lagstadgade rapporter för företagets eller enhetens och dess intressenters behov. En av bokföringens viktiga funktioner är att hålla privata och företags tillgångar åtskilda. Uppmärksamhet måste också ägnas åt formaliteter och andra lagstadgade krav i samband med de verifikationer som ska bifogas företagsredovisningen. Det allmänna målet är att få en sann och rättvisande bild av företagets lönsamhet.
Utveckling av redovisningen
Det grundläggande redovisningssystemet utvecklades för länge sedan Den allmänna principen är att skilja på ett företags tillgångar (debet) och skulder (kredit). Periodens vinst eller förlust följs upp i resultaträkningen, medan balansräkningen innehåller poster som fördelas över en längre period. En viktig indikator i balansräkningen är företagets eget kapital, som omfattar aktiekapital, andra fondinvesteringar och, enligt vissa regler, efterställda lån. Ur företagets synvinkel är dessa poster skulder (krediter), dvs. de har ställts till förfogande av ägarna för att starta företaget. Företagets övriga skulder består till exempel av lån från banker och andra finansiärer eller till exempel inköpsskulder från leverantörer. Företagets tillgångar (debet) består av olika materiella eller immateriella tillgångar, t.ex. anläggningstillgångar (t.ex. produktionsmaskiner och utrustning) eller lager (lager etc.). Företaget betalar inkomstskatt på sin vinst för räkenskapsperioden. Om företagets verksamhet är beskattningsbar enligt mervärdesskattelagen, inkluderar företaget också mervärdesskatt när det fakturerar. På samma sätt får företaget dra av moms på inköp som görs för verksamheten i fråga. Nettoskatten betalas eller återkrävs från skattemyndigheterna genom självtaxeringstjänsten. Vi kan hjälpa dig att komma igång redan från början.
Enligt lagen ska ett företag föra bok över sin verksamhet och arkivera den under de perioder som lagen kräver. Underlag måste sparas för det aktuella året + 6 år bakåt. Balansräkningar ska sparas 10 år bakåt i tiden.
Vad ska jag göra om jag förlorar min kupong?
I 2 kap. 5 § i bokföringslagen anges att om en handling som utfärdats av en tredje part inte finns tillgänglig som grund för bokföringen, ska bokföringen verifieras med hjälp av en handling som upprättats av räkenskapsföraren själv och som är vederbörligen bestyrkt.
Hur fakturerar jag företaget för utgifter som jag själv har betalat?
Genom att upprätta en faktura (resefaktura eller kostnadsfaktura) för att debitera företaget för utgifterna. Som fakturerare, betalare – är det bra att bifoga originalkvittot. Vi rekommenderar alltid att man använder ett elektroniskt ekonomiförvaltningsprogram för att behandla kvitton och verifikationer. Det sparar tid, arbete och pengar!
Finansiella rapporter
Bokslutet är en sammanfattande redogörelse för ett företags räkenskapsår, som visar företagets resultat och finansiella ställning på balansdagen. Syftet är att fördela motsvarande kostnader till resultaträkningen så att företagets resultat för räkenskapsåret blir så korrekt som möjligt. Företaget ska upprätta bokslut minst en gång om året. Dessutom får ett företag, om det så önskar, upprätta delårsbokslut oftare (t.ex. kvartalsvis eller på annat sätt) för att fastställa sin aktuella situation.
Läs vår artikel om bokslut här.
Elektronisk identifiering
För elektronisk auktorisation används suomi.fi-auktorisationen.
Med Suomi.fi-behörigheter kan du ge en annan person eller ett annat företag fullmakt att agera på dina vägnar i frågor som du själv väljer. Du kan också begära en fullmakt för att agera på en annan persons eller ett företags vägnar och hantera din fullmakt centralt.
Suomi.fi-behörigheter är säkra eftersom användaren identifieras genom stark autentisering. Mer information om autentisering finns på sidan Om autentisering.
År 2019 kommer suomi.fi-autentiseringen att ersätta det tidigare använda se ID.
Prognostiserad likviditet
En aktuell kassaprognos syftar till att säkerställa att företagets inkommande kassaflöden täcker alla kostnader och andra utgifter. Detta gör det möjligt för företaget att förutse och undvika ett akut likviditetsunderskott. På lång sikt följer ett företags likviditetssituation företagets lönsamhet, men det är lätt att skilja mellan till exempel stora investeringar och stark tillväxt. Även ett lönsamt företag kan snabbt få problem med kassaflödet och i värsta fall gå i konkurs. Att övervaka ett företags kassaflöde är därför ett av de viktigaste områdena inom företagsövervakningen. Det gamla talesättet “vinster kommer och går, men pengar är kung” gäller för ett företags framgång.
Revision
En revision är en granskning av räkenskaperna och verksamheten som utförs av en extern revisor. Revisorn måste ha nödvändiga kvalifikationer från KHT eller HMT. Ett företag eller en stiftelse måste utse en revisor och låta utföra en revision om minst två av följande villkor har uppfyllts under det nyss avslutade räkenskapsåret och under det närmast föregående räkenskapsåret:
1) Balansomslutningen överstiger 100 000 euro.
2) Omsättningen eller motsvarande inkomster överstiger 200 000 euro.
3) Det genomsnittliga antalet anställda överstiger tre.
Ett företag måste dock alltid granskas om dess huvudsakliga verksamhet är ägande och förvaltning av värdepapper och om det har ett betydande inflytande över affärsverksamheten eller de ekonomiska förhållandena i ett annat rapporterande företag. Vid behov kan ett företag eller en stiftelse också besluta att låta utföra en revision även om det inte finns någon rättslig skyldighet att göra det. Vi kan hjälpa dig att hitta en revisor om du behöver en.
Anställning och betalning av en arbetstagare
När ett företag växer uppstår situationen att det behövs mer resurser. Genom effektiv underleverans kan ett företag bygga upp en funktionell och effektiv enhet, men behovet av att anställa egen personal kan också uppstå. När man överväger att anställa en person är det definitivt värt att diskutera med en kompetent bokföringsbyrå. Det är lätt för även den mest erfarna företagaren att bli förvirrad av anställningsavtal, löner, jobbkostnader och olika juridiska skyldigheter. De viktigaste frågorna som måste hanteras är: lagstadgade försäkringar som olycksfalls- och grupplivförsäkring, arbetspensionsförsäkring (tyel) och lagstadgade avgifter till arbetslöshetskassan. När det gäller anställning är det viktigt att bland annat se till att arbetstiden övervakas och naturligtvis att regelbundna löneutbetalningar görs direkt till arbetstagarens bankkonto i enlighet med anställningsavtalet. Anställningsavtalet kan också ingås muntligt, men detta rekommenderas inte för att undvika att det senare uppstår oklarheter om vad som överenskommits. Vi kan hjälpa dig att komma igång snabbt och säkert, så när du funderar på att anställa en arbetstagare är du välkommen att kontakta oss.